Verminder stress in 5 levels

We bevinden ons in een uitzonderlijke situatie, waar een groot beroep wordt gedaan op onze flexibiliteit en creativiteit. En laat die 2 eigenschappen nou net de eerste zijn die wegvallen als stress de overhand krijgt…

Misschien herken je het wel. Je bent prikkelbaar, voelt je rusteloos en je ziet alleen maar de dingen die niet meer kunnen. Normaal relativeren is er niet meer bij, net als je me-time… Want ineens vullen de kinderen je normale ruimte en tijd voor jezelf op.

Stress kan je vergelijken met een bulldozer. Je kan nog zo ontzettend in balans zijn en met beide benen op de grond staan, maar als stress a.k.a de bulldozer de overhand krijgt, bezwijk je alsnog en is de balans weg.

Het feit is: De situatie kunnen we niet veranderen, wel hoe we ermee omgaan!

Verminder stress in 5 levels:

Level 1:

Beperk de prikkels die angst en onrust met zich meebrengen. Kijk niet de hele dag door op een nieuws-app of op social media (want die barst van de Corona nieuwsberichten). Wat je aandacht geeft groeit!

Kijk 1 keer per dag het nieuws, bijvoorbeeld alleen ’s avonds om 19.00 uur. Je brein vindt het veel fijner om 1 keer nieuws te verwerken, dan dat hij om de 10 minuten getriggerd wordt om prikkels tot stress over te zetten.

Level 2:

Start de dag met iets dat goed is voor jou. Denk aan yoga, een meditatie, een rondje hardlopen of muziek luisteren. Weet je niet wat goed is voor jou? Ontdek het door dit gratis E-book te lezen.

Nu de kinderen thuis zijn mis je tijd voor jezelf. Pak die tijd. Ik ga bijvoorbeeld een half uur eerder mijn bed uit. Voordat de kinderen beneden komen, heb ik mijn moment gehad en geloof me: Je start de dag veel relaxter. Je voedt je vermogen om flexibel en creatief te zijn en hier heb jij (en je omgeving) de rest van de dag (en de komende weken) heel veel profijt van!

Level 3:

Ga lekker naar buiten. Mits jij je natuurlijk aan de voorschriften van het RIVM houdt. Kom en blijf in beweging. Ga wandelen. Je gedachten worden opgeruimd, je vangt vitamine D op en je gelukshormoon wordt actief!

Level 4:

Focus op de dingen die WEL kunnen! Doe nu de dingen die je tot nu toe hebt uitgesteld: Maak de tuin alvast zomerklaar. Ga een mooi boek lezen. Start met die leuke online cursus. Ruim de kledingkasten op. Speel spelletjes met elkaar. Neem tijd voor jezelf. (Hoe, dit lees je in ons E-book Personal Life Levels, inclusief oefeningen.)

Level 5:

Wees extra lief voor jezelf en elkaar. De wereld kan hier nu wel een extra dosis van gebruiken. Blijf contact houden met je familie, vrienden en collega’s. Face-Time, app, bel of stuur een kaartje. We zitten met zijn allen in hetzelfde schuitje; niet letterlijk, wel figuurlijk 😉

Mocht je vragen hebben of eens willen levelen met mij. Stuur me een bericht of vraag een gratis LEVEL-gesprek aan! Een vrijblijvend en waardevol gesprek waar je inzichten uithaalt die je helpen rustig te worden en te blijven.

Liefs Inge