Simpele gezondheidstips

“Inge, heb je makkelijke gezondheidstips voor me? Ik heb last van een gejaagd gevoel en ervaar veel stress. Wat kan ik nu doen zodat ik me over een week weer goed voel en alles beter aan kan?!”

Deze vraag krijg ik vaak en dan moet ik ze helaas teleurstellen, want je leeft namelijk niet door een paar simpele tips opeens minder gestrest. Daar is veel meer voor nodig, waaronder bewustwording, inzichten in je patronen, voeding, beweging, vertrouwen, herhaling en continuering door bijvoorbeeld een coachprogramma.

Waar ik je op dit moment aan de hand van dit artikel (en de bijbehorende podcast aflevering #17) wel mee kan helpen is het essentiële begin, namelijk de bewustwording.

Zonder bewustwording geen begin, zonder begin geen beweging, zonder beweging geen verandering!

Als je dus minder gestrest wilt leven, moet je van start gaan met bewustwording. Dit is niet voor niets het 1e level van Personal Life Levels. Als jij niet weet hoe het echt met je gaat, dan is het ook moeilijk om jezelf beter te maken. Denk maar aan een auto die je naar de garage brengt, omdat hij niet lekker loopt. De monteur gaat dan ook eerst uitzoeken wat het probleem is (hoe het echt gaat) voordat hij hem gericht kan gaan maken (oplossen), zodat je er weer voor een langere periode plezier van hebt!

Hoe bewuster jij van jezelf bent, hoe beter je kan ingrijpen, terugschakelen en bijsturen. En dit alles samen zorgt voor een gezonder leven met zo min mogelijk stress!

Van start dus met deze 3 tips die jou in beweging zetten, het begin van een relaxter leven!

Tip 1: Check elke dag bij jezelf in met de vraag ‘Hoe gaat het op dit moment echt met me?’ Dus niet de random vraag ‘Hoe gaat het?’ die je ook in het voorbijlopen van een kennis even naar elkaar roept, maar vraag jezelf oprecht hoe het nu met je gaat. Sta stil. Bij jezelf. Wat voel je? Ben je blij en tevreden? Ben je geprikkeld en staat je hoofd volop aan? Voel je misschien fysiek iets in je lichaam? Heb je ergens pijn of voel je veel spanning? Hoe gaat het nu echt met je? Dit kan je doen door middel van opschrijven of gewoon in stilte voor je uit starend.

Dit incheckmoment kan 2 kanten op gaan. Het kan zijn dat je niks voelt en geen antwoord krijgt op je vraag. ‘Hoe voel ik me? Is dit goed? Geen idee?’ Dit lijkt misschien nietszeggend maar dit zegt wel degelijk heel erg veel, namelijk dat je de laatste periode te weinig stil hebt gestaan bij jezelf. Slik…. Het kan ook zijn dat je erachter komt dat het heel erg duidelijk is dat het helemaal niet goed met je gaat. Dit kan confronterend en wellicht verdrietig zijn, maar weet wel dat dit voelen nodig is. Dit voelen is bewustwording!

In alle gevallen: Het is nooit fout! Bekijk jezelf met een nieuwsgierige blik en oordeel niet. Alle antwoorden gaan je helpen. Kom je hier niet uit of loop je vast? Voel je vrij mij een vrijblijvend berichtje te sturen, dan kijk ik met je mee.

Tip 2: Stop met doordenderen en zet jezelf op pauze. Oftewel, neem een aantal keren per dag een moment alleen met en voor jezelf. In plaats van continu aan te staan (dat heb je al te lang en te vaak gedaan) moet je nu een paar keer per dag stil staan. Dit is nodig om te voelen en bewust te zijn van hoe het met je gaat.

Zonder bewust te voelen is het onmogelijk gezondere keuzes te maken die je doen laten ontspannen. 

Dit hoeft maar een minuutje of 5 per keer te zijn en kan je doen d.m.v. een meditatie, maar ook heel simpel door even uit de ruimte waar je bent te stappen en een paar keer goed in en uit te ademen. Deze oefening kan je combineren met tip 1, maar hoeft niet.

Tip 3: Kom in beweging! Wandel, sport, dans, huppel, doe iets! Als je letterlijk te lang stil zit, dan loopt je hoofd vast. Je herkent het misschien wel; je raakt gefrustreerd, er komt niks meer uit je handen, de ideeën zijn ver te zoeken. Oplossing: Kom in beweging, zodat je mentaal ook weer gaat ‘lopen’. Je blik wordt ruimer, ziet makkelijk oplossingen, kan snel relativeren en een mooie bijkomstigheid is dat je tijdens het bewegen positieve energie aanmaakt, die je instant blij maakt!

Al met al drie mooie tips die jou de kickstart geven van een relaxter leven!

Ga er lekker mee aan de slag en voel je vrij om me te contacten via het contactformulier of door me een bericht via Instagram te sturen. Super leuk om iets van je te horen! Of je nu ergens tegen aan loopt of als je met me wilt delen hoe het is gegaan. Ik ben er voor je!

Ik heb deze 3 tips ook samengevat in een 17 minuten durende podcast, dan heb je meteen mooie inspiratie in je oren tijdens tip 3 😉

Heel veel liefs Inge