15 signalen die jou waarschuwen voor een naderende burn-out

Zoals ik in een voorgaand artikel ook heb benoemd, zit je niet van de ene op de andere dag in een burn-out en ben je niet opeens depressief of overspannen. Er gaan altijd meerdere signalen aan vooraf, die je misschien wel hebt opgemerkt, maar niet hebt opgevat als zijnde ‘pas op!’

Herken de signalen die voortkomen uit teveel stress en spanning en check of jij wellicht richting een burn-out gaat. Deze 15 komen het meest voor:

  1. Een overvol hoofd dat voor je gevoel continu AAN staat.Hierbij kan je hoofdpijn, duizeligheid of een licht gevoel in je hoofd ervaren of zelfs vergeetachtig zijn.
  2. Spierpijn in je kaken na het slapen. Grote kans dat je ’s nachts aan het knarsetanden bent als gevolg van opgebouwde spanning.
  3. Nek- en/of rugklachten, die na oefeningen en fysio toch blijven terugkomen.
  4. Hoge en/of snelle ademhaling met evt. hyperventileren of paniekaanvallen.
  5. Moeilijk kunnen ontspannen of neergeven als je even niks hebt.
  6. Verminderde concentratie; je hebt bijvoorbeeld moeite met het volgen van een gesprek of het lezen van een boek.
  7. Je laadt niet op van een vrij weekend of een paar dagen vakantie.
  8. Kort lontje, dus snel geïrriteerd, overprikkeld of boos
  9. Darmklachten, zoals obstipatie, diarree, buikpijn, misselijkheid, verminderde eetlust of de welbekende snaaibuien.
  10. Het gevoel hebben veel te veel te moeten en daardoor al vermoeid aan je dag of week beginnen.
  11. Afspraken zeg je af of vermijd je.
  12. Je schiet snel in de paniek en ziet eerder beren op de weg dan een oplossing
  13. Je loopt rond als een kip zonder kop, mist de mooiste momenten en leeft volledig op de automatische piloot.
  14. De laatste keer dat je echt hebt gelachen kan je je niet herinneren.
  15. Je huilt ‘snel’ voor je gevoel, je loopt letterlijk over.

Denk je nu: ‘Sh*t, ik kan er best wel veel afvinken’? En weet je stiekem al een tijdje dat het niet lekker met je gaat, maar hoopte je dat het vanzelf wel over zou gaan? Vraag gratis een waardevol LEVEL gesprek met mij aan. Dit is een vrijblijvend telefoontje van 20 minuutjes waarin ik kan inschatten of dit klachten zijn die te maken hebben met te veel stress, zodat jij weet wat je te doen staat om erger te voorkomen en aan je herstel te beginnen.

Je zit nergens aan vast, je hoeft echt niet meteen een traject in.

Het gesprek alleen is al voldoende om bij jou iets in werking zetten. Uiteindelijk begint herstel bij bewustwording en inzichten en die krijg je door middel van het LEVEL gesprek. Vind je dit te spannend? Je kan gratis het E-book downloaden waarin je leest hoe ik aan de hand van 7 levels volledig ben hersteld van meerdere burn-out periodes en kan jij alvast een paar oefeningen doen die bij de 1e levels van Personal Life Levels horen.

Als je niks doet blijft het zoals het is. Als je wel iets doet wordt het zoals jij het wilt!

Heel veel liefs Inge