Geschreven door: Inge

Ben je HSP?

Deze vraag krijg ik vaak en ik merkte gisteren tijdens een drukke dag, dat het steeds makkelijker wordt om hier voor uit te komen en het te delen.

Toen ik er net achter kwam dat ik hooggevoelig was, vielen er voor mij ontzettend veel puzzelstukjes op hun plaats. Dat is dus waarom ik kapot thuis kwam na een verjaardag, dat is dus waarom ik overvallen werd door emoties in een ruimte met een nare sfeer. Dat is dus waarom ik aan mezelf ging twijfelen als iemand iets anders zei dan ik voelde.

Dat ik hooggevoelig ben is mijn kracht. Ik voel mensen haarfijn aan, voel waar ze behoefte aan hebben en ze hoeven vaak geen antwoord te geven om mijn vraag, want dan weet ik het al. Bijna al mijn keuzes zijn gebaseerd op mijn gevoel en mijn intuïtie. Het maakt mij wie ik ben en hoe ik mijn leven leef.

Ik leef mijn leven door vanuit liefde te vertrouwen. Te vertrouwen op mijn innerlijke kompas. Soms lastig, vaak fantastisch. Het helpt dat ik mensen om me heen heb, die mij herkennen en zien zoals ik ben. Ook zij vertrouwen inmiddels op mijn keuzes gebaseerd op intuïtie.

Wat een keerzijde van hooggevoelig zijn was, (ik zeg bewust was, want nu ik weet hoe ik ermee om kan gaan, voelt het niet meer als een keerzijde) dat ik in een grote groep niet tot mijn recht kwam. Ik was zo overweldigd door alle indrukken, emoties, geluid en drukte, dat ik het liet gebeuren en daarom mezelf niet liet zien.

Nu ik weet dat ik last zou kunnen krijgen van bepaalde drukke dagen of situaties, bescherm ik mezelf. Dat doe ik door middel van deze punten. Ik neem even een dag zoals gisteren als voorbeeld, waarbij we een masterclass van John Strelecky hadden met de andere Big Five for Life coaches.

Voordat ik de ruimte instap, sta ik bewust even stil. Ik ga naar binnen met de intentie “Vandaag zorg ik goed voor mezelf door mijn grenzen aan te geven.” Dit kan per situatie een andere intentie zijn. Ook die vormt zich vanzelf, dankzij mijn intuïtie 😉

Eenmaal bij de start van het programma focus ik me alleen op de persoon die aan het woord is. Zo zonder ik me aan de ene kant af van de rest, maar dit helpt mij om de andere indrukken van me af te houden.

Als de indrukken of emoties me toch teveel worden en dat merk ik aan mijn hoofd, die vol aanvoelt, dan stap ik letterlijk even uit de situatie. Dit kan zijn door even naar het toilet te gaan of even naar buiten. Dit advies geef ik ook aan mijn kinderen, als zij overprikkeld zijn. Stap eruit, geef jezelf en je ademhaling aandacht en stap er weer in als je oké bent. Je maakt op die manier een soort bubbel om je heen die je beschermt voor de rest van de prikkels die nog komen gaan. En je neemt de signalen van je lijf serieus. Die geven niet voor niks aan dat het teveel is.

Als het programma is afgelopen en er is een mogelijkheid om naar huis te gaan, dan doe ik dat. Waar de rest misschien een bakje koffie doet na de tijd, is dat voor mij een stap te ver. Voorheen zou ik daarin meegaan en mezelf nog meer overladen met prikkels. Sinds ik goed naar mijn lijf luister en goed voor mezelf zorg, geef ik daarin mijn grens aan door te zeggen dat dat teveel is en dat ik behoefte heb om naar huis te gaan.

Als mooie afsluiter van de dag signeerde John Strelecky zijn boek voor mij met deze persoonlijke notitie:

“Inge, your presence inspires others to believe in themselves.

Thank you for that.”

Liefs Inge