Geschreven door: Inge

3 tips om je goede voornemens wel te laten slagen!

De eerste week van januari is voorbij. Veel goede voornemens zijn gemaakt, maar de meeste zijn alweer gesneuveld. Helaas krijgen goede voornemens daardoor een negatief beeld.

“Goede voornemens? Daar doe ik niet aan, die komen toch niet uit.”

Ligt dat aan de goede voornemens of aan jezelf?

Dat ligt voor de volle 100% aan jezelf. Confronterend, maar ook handig! Je hebt het namelijk zelf in de hand. Je voornemens zijn niet stom of nutteloos.

Jij bent degene die er niet voldoende aandacht aan heeft gegeven. Je vraagt je misschien af hoe dat toch kan? Dat je met volle overtuiging tijdens de jaarwisseling proost op je nieuwe leefstijl en dat je een week later alweer lui op de bank ligt met een zak chips, jezelf te vertellen dat het doel te hoog was gegrepen en dat het toch niks voor jou was….

Je verzandt in excuses en praat je gedrag goed. En hoe makkelijk is het dan om af te geven op die ‘slechte’ goede voornemens, in plaats van jezelf eens goed wakker te schudden?

De reden voor dit gedrag is verklaarbaar. Je leven lang heb je kennis opgedaan en heb jij jezelf bepaald gedrag aangeleerd. De oplossing voor gedragsverandering ligt dichterbij dan je denkt, namelijk in je brein! Ik ben mijzelf de laatste tijd meer gaan verdiepen in de werking van dit bijzondere orgaan en daar liggen ontzettend veel verklaringen voor gedrag en leefstijl. Erg interessant!

Hieronder een aantal tips die je helpen opnieuw je goede voornemen nieuw leven in de blazen:

Noteer je goede voornemens en plak deze op de koelkast, op de spiegel van de badkamer of op een andere plek waar je ’s ochtends als eerste tegen aan loopt. Hiermee herinner jij je brein met regelmaat aan je mooie doel.

Visualiseer! Hoe voelt het als je aandacht blijft geven aan je voornemen en hoe zien jouw dagen eruit als jij je doel hebt behaald? Zie dat helder voor je, droom erop los en overtuig je brein ervan dat het een fantastisch doel is om na te streven. Dit kan je doen tijdens een meditatie, maar is ook erg krachtig tijdens een wandeling of hardloopsessie.

Maak je goede voornemens kenbaar bij de mensen om je heen. Vraag of ze jou willen helpen om door te zetten als je even een dipje hebt en het wilt opgeven. Het is een kwestie van volhouden. Je moet je brein ervan overtuigen dat je dit echt wilt en dit verander proces heeft nou eenmaal aandacht en doorzetting nodig!

Daar ligt het keerpunt: Doorgaan op het moment dat de stemmetjes in je hoofd allemaal excuses in je oor fluisteren. Hoe vaker jij die stemmetjes negeert en je gaat focussen op wat jij echt wilt, hoe meer jij je de leiding krijgt over wat jij echt wilt!

Een goed voornemen hoeft niet per se op 1 januari te starten. Ben jij je ergens bewust van geworden en zou je dit het liefst zo snel mogelijk willen toepassen? Doen! Je leeft nu, stel niet uit en sta open voor het al het moois wat jij jezelf vanaf nu opnieuw kan aanleren!

Ik ben benieuwd naar wat voor mooi voornemen jij hebt en of je deze (opnieuw) aandacht gaat geven. Mocht je vragen hebben of hulp nodig hebben bij het waarmaken? Stuur me dan gerust een bericht!

Liefs Inge